صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : خبر همدان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : ایران و جهان صفحه 8 : فرهنگی

۲۶
مهر
۱۴۰۳

شماره
۵۷۳۴

امروز: ۲۷ (مهر) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Oct) 18

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه ایران و جهان: رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به شناسایی 2 هزار مسأله و 213 گلوگاه و بستر فساد گفت: این آسیب‌شناسی در اختیار مسؤولان دولت چهاردهم قرار داده شده است و امیدواریم با همکاری دولت نسبت به رفع آنها اقدام شود.
ذبیح‌الله خداییان روز چهارشنبه در نشست خبری ضمن تسلیت شهادت مجاهد نستوه شهید مقاومت شهید سید حسن نصرالله و فرماندهان حزب الله همچنین شهادت سردار نیلفروشان افزود: همه ما شاهد هستیم که در غزه و لبنان رژیم اشغالگر قدس چگونه به جنایت علیه بشریت اقدام کرده و سازمان‌های بین‌المللی و مدعی حقوق بشر با سکوت از کنار این جنایات عبور کرده‌اند.
خداییان با اشاره به سالروز تاسیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: مطابق قانون اساسی، سازمان بازرسی وظیفه نظارت بر حسن اجرای قانون را برعهده دارد؛ این وظیفه بسیار خطیر است چرا که سازمان بازرسی وظیفه نظارت بر همه قوانین را دارد همچنین در کنار این وظیفه محول شده در قانون اساسی، در آئین نامه هیأت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام با هیأت عالی همکاری دارد که با تقاضای این هیأت این موضوع نیز در دستور کار سازمان بازرسی قرار گرفته است.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: برای اجرای این وظیفه در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب و تأکیدهای ریاست قوه قضاییه همچنین اجرای سند تحول قضایی اتخاذ تدابیر پیشگیری در اولویت قرار دارد و در این راستا باید ابتدا مشکلات و مسائل کشور را شناسایی کنیم سپس راهکارهای علمی و عملی را برای حل این مشکلات ارائه دهیم.
وی اضافه کرد: طبق آسیب شناسی صورت گرفته 2000 مسأله و 213 گلوگاه فساد را شناسایی کردیم همچنین راه‌های رفع این مشکلات را شناسایی کردیم و در دولت سیزدهم این موضوعات را به رئیس جمهور فقید دولت سیزدهم ارائه دادیم که ایشان دستور دادند تا دولت در همکاری با دستگاه قضایی نسبت به رفع این مشکلات اقدام شود.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: در دولت جدید هم بسترهای فساد را در اختیار مسؤولان دولت چهاردهم قرار دادیم و امیدواریم با همکاری دولت چهاردهم نسبت به رفع آنها اقدام شود در عین حال بازرسی‌ها و نظارت‌ها برای رفع مشکلات در حال پیگیری است.
خداییان اظهار کرد: سازمان بازرسی 16 هزار و 741 مورد گزارش اصلاحی به مراجع مربوطه پیشنهاد داشته است که 13 هزار و 558 مورد درباره اصلاح امور و بهبود فرایندها بوده و در نتیجه این گزارش‌ها اثربخشی‌هایی هم حاصل شده است.
وی با بیان اینکه رشد 300 درصدی اثربخشی‌های مالی در سال گذشته (1402) نسبت به سال قبل (1401) وجود داشته است، افزود: تسریع در وصول و انتقال وجوه حدود 140 همت اثربخشی داشته است.
مسدودسازی سپرده‌های بانکی خلاف قانون است
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سؤالی درباره مسدودسازی سپرده‌های بانکی برای متقاضیان تسهیلات گفت: برخی بانک‌ها زمان ارائه تسهیلات، متقاضیان را مجبور به سپرده گذاری می‌کردند همچنین برخی نیز بخشی از تسهیلات پرداخت شده را تا پایان پرداخت اقساط مسدود می‌کردند که این اقدام خلاف قوانین بانک مرکزی است.
وی ادامه داد: بازرسان در این زمینه ورود کردند و با کمک بانک مرکزی هشدارهایی در این زمینه به بانک‌ها داده شد همچنین نسبت به اصلاح سامانه‌های مرتبط اقدام شد از این رو اگر بانکی این اقدام خلاف قانون را مرتکب می‌شد بانک مرکزی متوجه می‌شد و طبیعتاً با بانکی که برخلاف قوانین عمل می‌کرد، برخورد لازم صورت می‌گرفت؛ در رابطه با این موضوع بررسی‌ها و بازرسی‌های متعددی انجام شد و این بازرسی‌ها همچنان ادامه دارد.
شکایت مردم از کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش خودروسازان
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سؤالی درباره تخلفات خودروسازان گفت: یکی از گلایه‌های مردم و حتی گزارش‌هایی که از طریق سامانه 136 به سازمان بازرسی وارد می‌شود، شکایات مربوط به وزارت صمت و خودروسازان به لحاظ کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش خودروها است.
وی ادامه داد: سامانه یکپارچه خودرو در سال 1401؛ 5000 نفر برای خودروی سمند سورن ثبت‌نام کرده بودند. وزارت صمت ادعای آنها را تأیید کرد و البته شورای رقابت هم اعلام کرد که ثبت‌نام در سامانه مزبور تعهدی برای خودروساز ایجاد نمی‌کند.
ورود سازمان بازرسی به موضوع ساختمان‌های ناایمن
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سؤالی درباره شناسایی ساختمان‌های ناایمن گفت: در این خصوص برنامه نظارت و بازرسی داشتیم که تعدادی از واحدهای ناایمن شناسایی شدند.
خداییان افزود: 70 درصد از این واحدها اداری، تجاری، مسکونی یا سینمایی بودند همچنین حدود 6 درصد از این ساختمان‌ها مربوط به مراکز درمانی و بهداشتی بودند.
بانک‌ها نسبت به پرداخت تسهیلات تکلیفی ازدواج و فرزندآوری عمل کنند
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به شکایات متعدد در درگاه رسیدگی به شکایات سازمان بازرسی (www.136.ir) پیرامون مشکل ثبت‌نام تسهیلات تکلیفی ازدواج و فرزندآوری، سازمان بازرسی چه اقداماتی را برای رفع این مشکل انجام داده است؟ گفت: در سال 1402، با پیگیری‌های انجام‌شده و همکاری بانک‌ها، حدود 200 همت تسهیلات برای فرزندآوری و ازدواج پرداخت شد.
وی افزود: در سال 1402 تعهدات شبکه بانکی به‌ طور کامل اجرا شد و حتی 106 درصد از تعهدات ابلاغی نیز عمل شد همچنین تسهیلات فرزندآوری نیز با افزایش 37 درصدی مواجه شد و تعداد متقاضیان در صف انتظار حدود 165 هزار نفر کاهش یافت.
خداییان اظهار کرد: با وجود این موفقیت‌ها در سال گذشته، عملکرد بانک‌ها در 6ماهه نخست سال 1403 با کندی مواجه شد و بانک‌ها در پرداخت تسهیلات عقب افتادند به‌ عنوان‌ مثال، تعداد متقاضیان وام فرزندآوری در صف انتظار تا پایان سال 1402 بیش از 280 هزار نفر بود اما این رقم اکنون به بیش از 417 هزار نفر افزایش یافته است.
وی ادامه داد: همچنین در خصوص تسهیلات ازدواج، در پایان سال 1402، بیش از 142 هزار نفر در صف انتظار دریافت وام بودند اما این تعداد در سال جاری به حدود 396 هزار نفر افزایش یافته است که نشان از عدم کاهش متقاضیان در صف و کندی پرداخت تسهیلات ازدواج دارد.
خداییان تصریح کرد: اگر ببینیم بانک‌ها به وظایف خود در زمینه ارائه تسهیلات ازدواج و فرزندآوری عمل نمی‌کنند، برای آنها پرونده تشکیل می‌دهیم.
صدور حکم محکومیت بابت اعزام گروهی از مدیران به جام‌جهانی قطر
رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره پاداش‌های پرداخت شده بابت جام‌جهانی قطر گفت: پاداش پرداخت شده به اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال بابت مسابقات جام جهانی قطر پیگیری شد.
خداییان ادامه داد: بازیکن و کادرفنی پاداش می‌گیرد اما اینگونه نیست هر مدیری که همراه تیم است، پاداش بگیرد. با پیگیری صورت گرفته این مبالغ عودت داده شد.
دولت در اعطای سوخت یارانه‌ای به هواپیماها تجدید نظر کند
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سؤالی درباره تخلفات برخی آژانس‌های هواپیمایی و سایت‌های متخلف در زمینه فروش بلیت در ایام‌ خاص مانند اربعین گفت: در مدت اخیر میان وزارت راه و شهرسازی و شرکت‌های هواپیمایی اختلافاتی بر سر قیمت‌گذاری بلیت هواپیما وجود داشت.
وی توضیح داد: وزارت راه و شهرسازی معتقد بود که قیمت بلیت‌ها باید توسط ستاد تنظیم بازار تعیین شود، در حالی که شرکت‌های هواپیمایی تأکید داشتند که قانون آزادسازی قیمت‌ها را به رسمیت شناخته و می‌توانند قیمت بلیت را به‌طور آزاد تعیین کنند.
خداییان اضافه کرد: این اختلاف در نهایت منجر به صدور رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری شد و دیوان عدالت اداری رأی به ابطال الزام قیمت‌گذاری توسط ستاد تنظیم بازار صادر کرد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی به این حکم اعتراض کرد اما حکم نهایی توسط هیأت عمومی دیوان عدالت اداری صادر شد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش قیمت بلیت‌ها توسط شرکت‌های هواپیمایی، انتظار می‌رود دولت نیز در تخصیص یارانه سوخت و دیگر تسهیلات به این شرکت‌ها تجدیدنظر کند تا شاهد افزایش بی‌رویه قیمت‌ها نباشیم.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: اگر قیمت بلیت آزادسازی می‌شود، طبیعتاً نباید سوخت با یارانه دولتی به هواپیمایی‌ها داده شود.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: